Rekenen

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 ERBIJ & ERAF


Bij een som als bijvoorbeeld 47+35 gebruiken wij de getallenlijn. Kinderen die het al foutloos uit het hoofd kunnen hoeven de getallenlijn niet meer te gebruiken, maar moeten deze stappen wel kunnen verwoorden.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                         SPLITSEN

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INZICHT

Bij het omzetten van bijvoorbeeld CM - MM gebruiken wij in de klas de volgende tabel: dit onderdeel is in groep 6 net behandeld. De kinderen moeten het trapmodel goed uit hun hoofd kennen en kunnen toepassen.



Een som zou kunnen zijn: je hebt 6 km, hoeveel cm is dat? (6000 cm)

Handig om te weten is dat dit model ook kan worden gebruikt voor de volgende maten. Dat maakt het veel makkelijker om tot het antwoord te komen.


mg - cg - dg - g - dag - hg - kg 
geldt:
En voor
ml - cl - dl - l - dal - hl - kl 
geldt ook:
Voor elk stapje naar LINKS   is  x 10   Dus 2 stapjes is:10 x 10 = 100


BIJ CM² ( MIDDEN GROEP 6 )



BIJ CM³ ( EIND GROEP 6 & GROEP 7 )


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



BREUKEN













De regel die kinderen bij de breuken leren is: AANTAL : NOEMER  x TELLER oftewel A : N x T


Soms is het mogelijk om de noemer van een breuk kleiner of eenvoudiger te maken. Dit vereenvoudigen doen we met behulp van 'het schema'. Ik kan vereenvoudigen wanneer ik BOVEN en ONDER de breukstreep door hetzelfde getal kan delen!!!

HELEN uit de breuk halen
Een HELE is een breuk waarbij de teller en de noemer gelijk zijn.Optellen en aftrekken bij breuken
Gelijknamige breuken
Een gelijknamige breukensom is een som waarbij je te maken hebt met GELIJKE NOEMERS.
Het optellen en aftrekken van dit soort sommen is niet zo moeilijk. Je hoeft namelijk alleen maar met de TELLERS te werken.

bijvoorbeeld:

2       2       4
-   +   -   =   -
5       5       5

Afspraak 1: De NOEMER VERANDERT DUS NIET.
Afspraak 2: Let wel op het ERUIT HALEN VAN DE HELEN !!
bijvoorbeeld:

2         2         4              1
-    +    -    =    -    =    1  -
3         3         3              3

Ongelijknamige breuken
Deze sommen vragen wat meer werk! Dat komt omdat de noemers van de breuken NIET gelijk zijn. Wij moeten ervoor gaan zorgen dat dat wel het geval wordt. We doen dat door middel van GELIJKNAMIG MAKEN.
Onthoud dus: Wanneer de noemers ONGELIJK zijn, mag ik NIET optellen of aftrekken!!!

bijvoorbeeld:

1       2
-   +   - =   ???
2       5

De noemers zijn ONGELIJK!
Ik mag dus geen tellers bij elkaar doen!
We gaan dus nu een noemer zoeken waarin de twee andere noemers passen!!

DAT KAN OOK EEN VAN DE NOEMERS ZIJN DIE JE AL HEBT !!!

Bij deze som lukt dat niet.

Wanneer je de twee verschillende noemers hebt, moet je kijken in de tafel van de noemers welke kleinste getal ze samen hebben. In de tafel van 2 is dat dus 10 en in de tafel van 5 is dat dus ook 10. Nu moet ik de teller van de noemer (2) dus met 5 vermenigvuldigen want in de tafel van 2 staat 2 x 5 = 10.
dus      1                      5
            -  wordt dus     -
            2                     10
Vervolgens doe je hetzelfde met de andere breuk. Daarna optellen!

1       2        5        4          9
-   +   -   =   -   +    -    =     -
2       5       10      10        10

Om  breuken nog eens goed te oefenen, klik op het plaatje!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------